Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850 – 15 iunie 1889) a fost unul dintre cei mai importanţi scriitori români. Astăzi se împlinesc 169 de ani de la nașterea poetului supranumit „Luceafărul poeziei românești”. Ziua de 15 ianuarie, a fost aleasă și ca Ziua Culturii Naţionale. Într-un scurt interviu Mirela Mitu, profesor de limba și literatura română la Colegiul Național „Ștefan Velovan” Craiova ne vorbește despre importanța operei lui Mihai Eminescu. Prof. Mirela Mitu ne spune de ce este important să citim operele lui Eminescu și să învățăm copiii să le prețuiască.
Media10: Astăzi nu este o zi ca oricare alta, ci ziua în care îl celebram pe marele Mihai Eminescu. De ce este important să nu trecem nepăsători peste această zi?
Prof dr. Mirela Mitu: Ziua poetului nepereche Mihai Eminescu! Nu putem dăinui spiritual ca popor fără repere de simțire înaltă așa cum în poezie ne-a dat-o prin vraja versurilor sale de iubire pură din idile și elegii a acelora de dragoste pentru natură, pentru neam, pentru cugetare. Eminescu a inovat limbajul pentru a exprima ceea ce îl tulbura în ordinea cosmică, ceea ce se întreba asupra lumii.
Media10: Operele lui Eminescu nu au lipsit niciodată din programa de bacalaureat. Ce transmite Mihai Eminescu prin oprea sa vastă?
Prof dr. Mirela Mitu: Ca geniu M. Eminescu este poetul pe care fiecare generație îl poate descoperi mereu altfel. Condiția e ca el să fie lecturat. Emoția visului de iubire din idilele eminesciene (Sara pe deal, Dorința), și dorul de elegii (Despărțire, De ce nu-mi vii?, Ce e amorul?), imaginea cosmosului de la naștere la apocatastaza din Scrisoarea I, satura din Scrisoarea III ca și celelalte versuri ale ciclului nu au egal în literatura noastră.
Media10: Nu este roman care la școală nu a învățat o poezie de Eminescu. Cum îl prezentați pe Eminescu copiilor astfel încât să îl găsească mereu actual?
Prof dr. Mirela Mitu: Poate că nu se mai citește la fel de mult Mihai Eminescu datorită zdruncinării scărilor valorilor românești. Poezia lui Eminescu place elevilor în măsura în care profesorul știe să îi apropie de acesta. Apropierea e posibilă prin lectură și explicații la clasă, prin analize pe text din perspectivă interdisciplinară. Trebuie răbdarea de a citi, de a decodifica o poezie. Chiar dacă timpurile s-au schimbat Eminescu rămâne în sufletul multora dintre noi. Chiar dacă tinerii nu mai sunt atât de receptivi la poezie, dragostea îi apropie de Eminescu. A răsfoi o carte, a citi o poezie, a descoperi înțelesurile ei ascunse înseamnă să mai facem un pas spre Eminescu.
„A vorbi despre poet este ca și cum ai striga într-o peșteră vastă….Nu poate să ajungă vorba până la el, fără să-i supere tăcerea. Numai graiul coardelor ar putea să povestească pe harpă și să legene,din depărtare,delicata lui singuratecă slavă”, spunea Tudor Arghezi.