Este inițatoarea primei creșe private din Romania. A făcut pregătire atât în România, cât și în Marea Britanie pe diferite arii din domeniul pedagogic și al managementului educațional. A organizat primul seminar de educație timpurie pentru personalul educațional din România, „Bebelușul tău e mai inteligent decât îți imaginezi”, în 2004, la care a facilitat transmiterea informației oferite de traineri din România, Irlanda de Nord, Anglia, SUA, către 60 de educatori, asistenți medicali din sistemul de stat. A lucrat ca educator în sistemul private. Și-a dorit să facă mai mult. Atunci cand fiul ei a implinit patru ani și-a luat inima în dinți și a înființat propria grădiniță după curriculum britanic. Cu ambiție, pregătire și multă muncă, Valentina a reușit. Este fondatoarea grupului de gradiniţe cu profil britanic, Acorns, o afacere de succes care educă. Face ce îi place. Inspiră alte femei. Și-a făcut un scop din a promova educația de calitate atât pentru copii, cât și pentru părinți. Interviul face parte din campania Media10 ”IdEI în România”.
⇒ Media 10: Sunteți inițiatoarea primei creșe private din România, deschisă oficial în 2006, prin care promovați educația timpurie pentru copiii cu vârstă 0-3 ani. Cât de greu este să fii deschizător de drumuri în România?
Valentina Secară: Este o mare provocare să fii inițiator de drum în România. Pe lângă dificultățile sitemului, te lovești de multă neîncredere, de păreri personale mai mult sau mai puțîn avizate, precum „la noi nu funcționează”. Creșa Acorns a fost, în primul rând, un proiect de suflet. Aveam, la vremea respectivă, un bebeluș și eram pasionată de modul în care descoperă cei foarte mici lumea. Pasiunea și dorința de a reuși, de a suține dreptul copiilor la educație încă din prima zi de viață, de a schimbă percepția că un copil nu înțelege și nu învață nimic în etapă 0-3 ani, sunt lucrurile care m-au ajutat în acest demers. Am avut noroc de oameni alături, care au contribuit esențial la reușită acestui proiect: familia, prietenii și echipa Acorns cu care împărtășesc aceleași valori cu privire la educație.
⇒ Media10: Sunteți educator, dar nu v-ați oprit doar la a preda unor copii într-o grădiniță oarecare. Ați realizat stadii de pregătire atât în România, cât și în Marea Britanie pe diferite arii din domeniul pedagogic și al managementului educațional. Ce v-a determinat să urmați acest drum?
Valentina Secară: Am fost pregătită de sitemul românesc pentru a fi cadru didactic, însă am ieșit foarte devreme din sistem, întrucât nu mă regăseam în modul de predare și organizare de la vremea respectivă. Viață m-a adus înapoi tot la educație și, într-un moment de inspirație, am pornit această Aventură, grădiniță cu profil britanic Acorns. Sunt un om dornic de creștere și dezvoltare profesională și personală, un om care nu se mulțumește cu un anumit status și crede în mai mult. Este adevărat că în procesul de pregătire a trebuit să împac rolul de mama a trei copii cu cel de antreprenor în România, cu multă lectură, practică, cursuri online și nu numai. Viață nu îți așterne întotdeauna cele mai ușoare căi, însă este rolul fiecăruia să descopere cum își poate sprijini creșterea, oricare ar fi natură acesteia.
⇒ Media10: Ați organizat și primul seminar de educație timpurie pentru personalul educațional din România, “Bebelușul tău e mai inteligent decât îți imaginezi”, în 2012. Cum au reacționat părinții la un astfel de proiect?
Valentina Secară: Seminarul din 2012 a fost debutul conferințelor de educație organizate Fundația Acorns, prin intermediul First 7. Acest eveniment a fost precedat de multe workshop-uri pe care le-am organizat în grădiniță, pentru părinții din Acorns și nu numai. Ideea pe care ne-am concentrat a fost aceea de a oferi informație de actualitate, strategii, activități, tuturor celor implicați în dezvoltarea și educația copilului, fie că vorbim de părinți, bone, educatori, învățători. Seminarul din 2012 a fost o reală provocare, pentru că era singurul eveniment la vremea respectivă care își propunea să ofere workshop-uri cu specialiști internaționali, pe durata a trei zile, pentru personalul din educație.
Pentru că ideea era una inovatoare, publicul a fost strâns cu multe eforturi din partea noastră. Am avut în public părinți, educatori, asitente medicale, psihologi, care, odată ajunși la eveniment, au apreciat calitatea și aplicabilitatea informației. A fost greu, însă feedback-ul primit după eveniment ne-a determinat să continuăm, iar astăzi suntem la a 5-a ediție a Conferinței de Educație Timpurie.
Este singurul eveniment dedicat educației timpurii care oferă acces gratuit personalului din sistemul de stat, preșcolar și primar. La puțin timp de la anunțarea perioadei de înscriere, cele 130 de locuri impuse de capacitatea sălii au fost ocupate și în continuare avem un volum foarte mare de cereri de înscriere. Obiectivul nostru pentru edițiile viitoare ale conferinței este de a oferi acces unui număr cât mai mare de persoane implicate în educația copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 10 ani, nu doar în București, ci și în principalele orașe din țară.
⇒ Media10: Sunteți un exemplu de determinare, ambiție. Cât de greu este pentru o femeie să pătrundă pe piață antreprenorială din România?
Valentina Secară: În 2004, când am pornit pe acest drum, nu eram conștientă de ce anume înseamnă antreprenoriat, cum este văzut acest lucru și cât de greu sau ușor i-ar fi unei femei antreprenor să se poziționeze pe piață antreprenorială. Mulți ani nu am fost atentă la acest detaliu, pentru că eram mult prea conștientă de ce am de făcut efectiv, ce eforturi ar trebui să depun pentru a reuși, pentru a susține echipa și activitatea de zi cu zi. A fost însă dificil, m-am lovit ocazional de această preconcepție legată de femeia antreprenor sau femeia care conduce o echipa, o afacere. Să fii femeie antreprenor era, până nu demult, văzută că o vulnerabilitate, lipsa de putere, neputință de a se impune și a beneficia de ascultare.
Însă, m-am concentrat pe ce aveam de făcut efectiv în activitatea mea și, în plus, am încercat să îmi dezvolt abilitățile, cunostinetele, prin cursuri de formare și lectură. Este foarte important să rămâi concentrat asupra obiectivelor, pentru că este foarte ușor să fii divagat de la drumul tău, influențat negativ sau să îți irosești energia pe aspecte care astăzi sunt “importante”, iar mâine nu mai sunt.
⇒ Media10: Ce este cel mai greu din ceea ce faceți în acest moment?
Valentina Secară: Mi se pare o continuă provocare să mențin echilibrul între viață personală și profesională, dezvoltarea profesională și personală. După ani cu multe ore la job, în slujba altor copii, sunt mult mai atentă la numărul de ore și calitatea timpului alocat copiilor mei și mie însămi. Uneori uităm cât de important este să avem grijă de noi, de mintea, inima și sufletul nostrum. Credem că avem resurse infinite și uităm că nu putem fi de folos celorlalți fără a investi în noi. Odată conștientizată această nevoie, începe continuă negociere. Acolo sunt acum.
⇒ Media10: Mulți copiii nu se regăsesc în sistemul de învățământ de stat românesc, se simt neînțeleși, încărcați cu informații inutile. Cum vedeți dumneavoastră sistemul de învățământ românesc?
Valentina Secară: Și eu cred că sistemul de învățământ românesc este încărcat de informații inutile și fără aplicabilitate. Este extrem de solicitant pentru copii și pune accent doar pe stimularea, dezvoltarea intelectuală a copilului, ignorând celelalte tipuri de inteligență. În plus, lipsa alinierii metodelor de predare cu cele care ar trebui să dezvolte abilitățile, cunoștințele necesare meseriilor viitorului, duce la practicarea unui învățământ fără aplicabilitate. Se pot spune multe pe această tema, însă sunt un om de acțiune și prefer să mă concentrez pe ce putem face noi pentru acești copii.
⇒ Media10: Ce ați învățat și adus în România din sistemul de învățământ britanic?
Valentina Secară: Sistemul britanic m-a fascinat prin faptul că privește fiecare copil că pe un individ, ține cont de unicitatea să și abordează educația ținând cont de acest lucru și de toate nevoile copilului (intelectuale, emoționale, fizice, sociale etc). Acestea au fost primele aspecte care mi-au captat atenția. Apoi au fost cele legate de numărul mic de copii atribuit unui adult în actul educațional. Pentru obținerea de rezultate, adaptarea actului educațional la nevoile și intresele copilului, modul cum dezvoltă autonomia copilului și capacitatea să de a avea o părere, de a fi ascultată și de a fi luată în considerație, trebuie ca un educator să aibă „sub aripa sa” un număr redus de copii. Sunt multe aspecte, însă acestea cred că sunt cele mai importante.
⇒ Media10: Care considerați că este cea mai mare greșeală pe care o facem în educarea copiilor din România?
Valentina Secară: Cred că cea mai mare greșeală pe care o facem în România este legată de ignorarea potențialului copilului. Uneori, suprimăm acest potențial și „îndesăm” informație și comportamente care nu au nimic de-a face cu ce este el ca individ. Creăm roboței care execută, se comportă la fel și nu permitem ieșitul din linie. Stimulăm intelectualul și ignorăm celelate tipuri de inteligență.
Tocmai de aceea, este nevoie de educarea părinților și a educatorilor cu privire la importantă aspectelor menționate mai sus. Și revin din nou la motivele pentru care am creat Conferință de Educație Timpurie.
⇒ Media10: Sunt mulți educatori în mediul rural cu vocație, dar care nu au multe șanse de dezvoltare. Cum i-ați motiva?
Valentina Secară: Am cunoscut câțiva astfel de educatori la Conferință. Au străbătut sute de kilometri pentru a fi acolo. Le-am transmis să aibă încredere în vocația pe care o au, să o susțină cu toată puterea și resursele lor, să se documenteze și să se dezvolte pe cât pot, accesând materiale și cursuri online (acolo unde există o conexiune la internet) și să scrie și să aplice la cursuri și evenimente de formare, chiar dacă nu au posibilități. O soluție se va găsi întotdeauna, chiar dacă pare imposibil.
⇒ Media10: Ne gândim mereu la cum să educăm mai bine copiii. Dar cum educăm părinții, adulții? Sunteți și formator de adulți.
Valentina Secară: Este important să oferim informație de calitate și de actualitate tuturor celor implicați în educația copilului, fie că vorbim de educatori, părinți, bone. Evenimentele acestea pot fi realizate de grădinițe sau școli, în funcție de nevoile părinților. În plus, la momentul acesta, sunt multe organizații în acest moment care oferă cursuri pentru părinți, pe diferite tematici. Timp să avem.