I se spune „campioana motivării”. Ea se prezintă Dana. Dana Lupşa. Are o privire care te pătrunde. E modestă. Mereu determinată. E genul de om care te face să îl înlocui într-o secundă pe „Nu se poate”, cu „BA DA. SE POATE!”. Lucrează prin puterea exemplului. Este una dintre puținele femei din România care a spart barierele. Luptă în fiecare zi să îşi vadă devenite realitate proiectele ei sociale pentru mamele antreprenor. Le oferă mămicilor accesul la o şcoală antreprenorială, le deschide noi orizonturi, le arată că pot să se reinventeze.
Dana este lector doctor în management de 14 ani şi antreprenor. De-a lungul carierei a format peste 3.500 studenți și oameni de afaceri și a dezvoltat 10 afaceri de la 0. De trei ani conduce Asociația Happy Moms. Aşa ajută femeile să își „croiască” propriul brand, fie că sunt la început de drum sau au deja vechime. Dana este şi mama a doi copii, dar şi soție 24 din 24. Într-un interviu acordat jurnaliştilor Media10 vorbeşte despre cum putem să ne depăşim condiția, despre antreprenoriat, puterea unei mame, dorința de a reuşi la tine acasă. În România. În Oltenia. Povstea face parte din campania „IdEi în România. Poți și tu!
[penci_recipe]Dana Lupşa poate să fie o sursă de inspirație şi ajutor şi pentru femeile, mamele din Oltenia
Media10: Sunteți un munte de motivație, de determinare. Cum ați reușit să vă pregătiți și organziați atat de bine încât să faceți atâtea lucruri care contează?
Dana Lupşa: Îmi place să cred că sunt un om obișnuit și cred că forța și determinarea, hrănite cu intenții bune și pasiune, aduc binele în jur. Tot ce s-a întamplat în cadrul asociației pe care o conduc de aproape 5 ani s-a bazat pe dorința de a aduce un strop de bine în jur, în special în propria comunitate. E nevoie să recunosc faptul că deși organizarea este un atribut al conducerii despre care le vorbesc de altfel studenților mei, în primul an de activitate, toate acțiunile – zeci la număr – au fost duse la bun sfărșit bazandu-mă strict pe instinct. Nu aveam nici un fel de pregătire în domeniul organizării de evenimente, nu apărusem niciodată pe un post de televiziune, nu acordasem niciodată un interviu, iar pregătirea mea în domeniul marketing-ului consta în singurul curs pe care îl urmasem la facultate. Însă entuziasmul meu molipsitor însă a atras printr-o forță magică oameni care m-au susținut încă de la început și care au avut încredere în mine, care au ajutat cu aceleași bune intenții la promovarea activității asociației. Azi lucrurile stau puțin diferit dacă ne referim la organizare, din două motive – dimensiunea organizației a crescut de la reprezentare locală la cea regională și propria credință că visul meu poate crește la fel de frumos și în alte orașe, cu ajutorul și avand încredere în niște femei minunate.
Media10: Ce se află în mintea unui om care a sprijinit demararea a 13 afaceri de la 0?
Dana Lupşa: Singurul și cel mai cuprinzător cuvant este bucuria. Bucuria unui consultant care vede că mamele care au demarat aceste afaceri trăiesc propriul vis de a avea timp pentru copil și de a fi antreprenoare, bucuria de a vedea zilnic faptul că au prins aripi și cresc – ca cifră de afaceri și ca număr de angajați, bucuria că Școala antreprenorială a ajutat la schimbarea vieții întregii familii prin informațiile pe care le-a oferit, dar și prin networking-ul creat. Însă fără încrederea lor în propriile puteri și fără determinarea de a schimba statutul de angajată cu cel de owner, nimic nu ar fi fost posibil. Așa că le felicit…cu bucurie!
Media10: Ați format peste 3.500 studenți. Cum e să predați la o universitate de stat în România?
Dana Lupşa: Cred că avem privilegiul de a trăi într-o perioadă extrem de provocatoare pentru că ne forțează să fim la curent cu evoluția tehnologiei și cu cele mai noi metode de predare. Dacă vocația ta este să fii profesor, atunci este minunat nu doar în Romania, ci oriunde în lume. În fiecare an descopăr alte opinii, dezbaterile se schimbă ca dinamică și conținut, așteptările se modifică an de an și eu mă bucur de fiecare oră de curs petrecută cu studenții mei. Și deși susțin cu tărie că teoria este cea care formează fundamentul gandirii de economist, sunt privilegiată să am libertatea de a alege metodele și instrumentele pe care le folosesc așa încat noțiunile teoretice să fie ușor de reținut și extrem de rapid înțelese, mai cu seamă înțelegand utilitatea lor practică.
Media10: Dar mămica a doi copii?
Dana Lupşa: Acum 10 ani aveam un plan foarte clar de carieră și voiam să asigur împreună cu soțul meu bunăstarea materială a familiei înainte de a deveni mamă. Dacă însă aș fi știut în ce mod frumos se va schimba viața mea, n-aș fi amanat deloc decizia de a-mi asuma cel mai important rol din lume. Să fiu mamă mă provoacă să fiu din nou copil, să mă joc, să rad mult, să pregătesc clătite dumincă dimineața, să mă bucur pur și simplu de două perechi de ochi limpezi și inocenți, să redescopăr zi de zi cat de fascinantă poate fi lumea copilăriei. Evident că mai am de lucru la a fi mama ideală – conform propriei mele definiții – însă fac pași mici în fiecare zi.
Media10: Asociația Happy Moms este o asociație care există datorită Danei Lupșa. De ce ați ales acest drum,de a ajuta mamele care își doresc să devina antreprenor?
Dana Lupşa: E o poveste frumoasă care a început cand fiul meu cel mic avea doar 1 an. Într-o zi, din senin, am realizat că îmi doream să fac și altceva în afară de a preda – pentru că simțeam clar că menirea și locul meu sunt la catedră. Aveam însă nevoie să demarez ceva creativ și așa mi-am amintit că știam să cos, să țes, să croșetez, să pictez, însă nu le mai exersasem de mult. Abi ace mă îndrgosti de de cațiva ani de mirosul de copilărie, odată cu venire ape lume a băiatului meu cel mare, și voiam să lucrez cu cei mici. Am demarat o serie de ateliere dedicate lor, împreună cu o prietenă care avea experiență în lucrul cu copiii dar și încredere în mine. Ulterior am început, prin prisma propriei pregătiri, să primesc întrebări de la mamele copiilor care veneau la ateliere, despre afaceri. Așa că am decis că este nevoie să organizez o serie de ateliere, de data aceasta pentru mame, pe teme de afaceri. De aici a pornit tot tăvălugul educației antreprenoriale pentru mame, convinsă fiind că la fel ca mine, mai există și alte mame care redescoperă latura lor creativă, ar vrea să o transforme într-o afacere, însă nu au cunoștințele economice necesare. Un drum frumos care continua și azi și care sper să fie folositor mamelor din cat mai multe orașe.
Media10: Derulați multe campanii, proiecte. Ce face diferența între simpla dorință de a face ceva și puterea de a transforma visul în realitate?
Dana Lupşa: Entuziasmul, pasiunea, dorința de a face bine, oamenii – fie că este familia, prietenii, echipa sau pur și simplu oameni care cred în tine – și mai ales o forță incredibilă – spuneți-i Univers, Dumnezeu, energie au cum simțiți să o numiți – care aranjează totul exact așa cum e menit să fie.
Media10: Nu mereu e ușor, pe drum există și piedici. Cum ați depășit mereu obstacolele?
Dana Lupşa: Cercetătorii au descoperit că există o rețea similar celei neuronale, în inimă. Au numit-o creierul din inimă. Este responsabil de intuiție. Dacă reușim să menținem legătura dintre creier și creierul din inimă, viața noastră se va schimba radical. Așa că în primul rand caut să mă simt împăcată cu deciziile pe care le iau, cu soluțiile pe care le găsesc – singură sau împreună cu echipele din fiecare oraș cărora le mulțumesc și le sunt recunoscătoare, sau toate împreună.
Am privit mereu tot ce mergea neconform așteptărilor mele ca pe o provocare mai degrabaă decat ca pe un obstacol. Obstacolele trebuie depășite cumva, provocările însă ne obligă să găsim soluții. Gandirea centrată pe soluții m-a determinat mereu să privesc provocările ca pe un prilej de a mă dezvolta. La finalul zilei mereu mă întreb dacă am făcut tot ce am putut mai bine, în condițiile date, cu informațiile pe care le aveam, în contextual dat. Și în 99% din cazuri răspunsul este DA.
Media10: Ocupă femeia – mamă locul pe care îl merită cu adevărat în societatea românească?
Dana Lupşa: Constat că se nasc din ce în ce mai multe initiative sociale sau private care sprijină mamele în diverse arii – de la dezvoltare personală la ajutor efectiv în primii ani de viață ai copilului, ceea ce înseamnă că suntem deja pe drumul către recunoașterea locului pe care mama îl are în societate. Ieșind din zona comunităților noastre, mai este nevoie de multe eforturi – demarcate la nivel central, constante și în mod organizat – pentru ca toate mamele, indiferent de nivelul de educație, venituri sau mediul de proveniență, să ocupe locul pe care îl merită cu adevărat.
Media10: Educația face diferența, dă aripi. Care are fi cele trei principii de bază pe care ar trebui să fie educate fetele din România?
Dana Lupşa: Cred că cea mai valoroasă investiție pe termen lung este educația și că fără cea formală, aripile noastre se întind doar partial. Încurajarea dezvoltării pe drumul propriei vocații, păstrarea principiilor feminității și încurajarea constantă, indiferent de erori, ar duce tinerele domnițoare deopotrivă către independența financiară dar și către propria fericire și împlinire și acceptarea rolului de femeie.
Media10: În România nu se face educație antreprenorială. Cât de importante ar fi astfel de cursuri sau programe în școli?
Dana Lupşa: Am avut ocazia să iau contact direct cu credințele deja înrădăcinate ale copiilor din clasele mici în cadrul proiectului pilot privind educația financiară pe care l-am derulat acum 2 ani. 90% dintre copii încă mai cred că trebuie să fii angajat pentru a caștiga bani și tot atația consideră că trebuie să muncești foarte mult și din greu pentru a avea resurse financiare necesare traiului zilnic. Restul de 10% erau copiii unor antreprenori.
Banii vin ușor dacă ceea ce numim muncă este pasiunea, vocația noastră. A-i învăța pe copii încă de mici că au posibilitatea de a lucra pentru realizarea propriilor vise devenind antreprenori, a educa adolescenții concret în spirit antreprenorial și a-I încuraja să își assume responsabilitatea propriei vieți profesionale, ar conduce pe termen lung la dezvoltarea păturii de mijloc și a economiei în ansamblu, cu certitudine. Sunt foarte optimistă că acest pas se va face, avand în vedere preopcuparea constantă din ultima vreme pentru educația financiară a celor cu rol decizional.
Media10: Sunt multe femei care se complac în situația în care sunt chiar dacă nu se simt fericite. Ce le-ați spune?
Dana Lupşa: Viața este frumoasă dacă decizi să acționezi!
Dana Lupşa despre Media10
Vă felicit pentru inițiativă și determinare, mă bucur să vă fiu alături la acest moment, al lansării și sunt convinsă că veși reuși. Cu răbdare, entuziasm și pasiune. În plus Cicero spunea: Caracterul fără inteligență face mult, inteligența fără caracter nu face nimic. Eu vă doresc să întalniți doar inteligență dotată și cu caracter!